duminică, 31 august 2014

Drăcii în oraşul îngerilor


Patpong e un cartier în Bangkok unde se vând bilete pe stradă la spectacolul cu cea mai traficată creatură, aici învăţată să arunce mingi de ping-pong, să spargă baloane cu săgeţi de darts, să scoată capace de sticlă fără desfăcător, să scrie scrisori, să fluiere, să fumeze, să înghită lame, peştişori de acvariu şi alte ciudăţenii. Patpong e numele proprietarului, un imigrant chinez care a cumpărat terenul după război şi mai târziu l-a transformat în zona “R&R” (rest and recuperation) pentru soldaţii americani aliniaţi la pocirea Vietnamului. Vacanţa soldatului seamănă cu cea a marinarului: Patpong şi-a pus felinare roşii, bare argintii şi a desfăcut sticlele de spirtoase.
Când americanii jumuliţi au început să se întoarcă acasă, au apărut alţi turişti, generaţii după generaţii, de la flower-power la disco, electro şi indie iar fetele au continuat să scoată bani din alte buzunare umezite de blugi evazaţi, conici, bufanţi, tăiaţi, imprimaţi, elastici, peticiţi, tociţi, soioşi, smart-casual.

Juma de secol după soldaţi, am urcat şi eu câteva scari înguste cu miros de pişat, până la o sală cu aer ponosit de cantină de sat, făţuită pentru discoteca de duminică seară. Lume puţină, curăţică, occidentală, majoritatea cupluri. Lumină sleită de leduri roz, un glob disco şi o mamaie cu flegmă de proprietăreasă care ne-a adus paharele de alcool apos incluse în preţ. Pe scenă, o femeie trecea de la un număr la altul ca un pui de pachiderm sub hipnoză. Sub corsajul roşu de plasă, sexul devenit făptură de circ se încorda să ţină un creion şi să deseneze , debil, un elefant strâmb. Am parcurs numerele din programul Pussy Show parând cu paleta mingile care zburau lipicioase spre masa noastră, sărind de pe scaun la sunetul pocnetelor din bici, încremenind cu ochii la ţigara înfiptă între picioare care se consuma repede ca fumată de un camionagiu feroce.

Nimic care să-mi amintească de caterinca balcanică unde o cântăreaţă nevăzătoare pe nume Meduza poate să-şi parcheze dosul  într-un piron bătut în stâlp şi să-l tragă afară cu bucile, sau de cabaretul european, spumos la  francezi, satiric la nemţi,  sau de circul ordinar al femeii cu barbă. Nici un maestru de ceremonii care să ridice cortina, străvechea graniţă catifelată de culoarea sângelui, către o iluzie oarecare.
Aşa că ceea ce am văzut a fost un hartan de veritate în care vaginul unei femei pline de lehamite a câstigat banii de-o zi într-un loc care nu şi-a ascuns sărăcia, drogul şi indiferenţa. N-a fost decât o anticameră a prostituţiei hard-core. Până şi filmele porno îşi caută pretexte de-a lungul unui subiect simplificat, cu secretara sau instalatorul, care aşa idioate şi previzibile îndeplinesc funcţia de pregătire rudimentară a vietăţii în căutare de sex. Ce am văzut noi a fost trist şi crud ca prima lecţie de anatomie. La ieşire ni s-a oferit un şerveţel parfumat să ne ştergem pe mâini.

Cu altă ocazie, am încercat şi un spectacol de cabaret unde aproape am căzut de pe scaun, de râs nervos. O trupă necoaptă de travestiţi, cei mai mulţi nişte puşti derutaţi numărând paşii de dans ca la festivitatea şcolară, unuia îi cădea dresul, altuia i pocnise fermoarul la spate şi-şi ţinea pantalonii cu o mână, nimic sexy, nimic glamuros, singurul efect cu adevărat comic fiind cel neintenţionat.
Între Pussy without attitude (nume de bar) şi cabaretul infantil, încă n-am găsit nimic altceva în Bangkok zis şi Krung Thep, Oraşul Îngerilor.